Vodafone en Ziggo bundelen krachten en bieden alles in 1 + mobiel
Steeds meer Nederlandse abonnees kiezen er voor hun vaste alles in 1 pakketten voor televisie, internet & telefonie te combineren met een mobiel abonnement of abonnement met sim only bij één van de Nederlandse providers. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat maar liefst 800.000 Nederlanders hier al voor kiezen, wat veel extra voordelen geeft.
Steeds meer providers in Nederland proberen deze pakketten te verkopen aan hun abonnees en nieuwe klanten en proberen dit met interessante acties en kortingen. Zo noemt KPN deze dienst ‘KPN Compleet’, wat veel voordelen biedt voor de klant.
Ook Vodafone doet mee en heeft Ziggo gestrikt als partner: wanneer je een Ziggo internet pakket hebt krijg je dubbele data wanneer je ook een sim only of telefoon abonnement bij Vodafone neemt.
Extra hoge kortingen bij 4-in-1
De Nederlandse providers vinden deze combinaties erg fijn, omdat zij op deze manier veel winst kunnen behalen uit één klant. Hierdoor kunnen zij ook stunten met scherpe prijzen en hebben de kleine prijsvechters moeite om op te boksen tegen de interessante combinatiekortingen die de providers bieden.
Om deze reden bieden steeds meer providers gecombineerde diensten aan, in hoop dat consumenten het prettig vinden om alles in 1 pakket af te sluiten en de factuur volledig onder één dak te hebben. Volgens Telecompaper nam het aandeel van deze 4-in-1-pakketten dit jaar toe met zo’n 4 procent naar 10 procent marktaandeel.
Hoewel steeds meer mensen voor zo’n quad play pakket kiezen, blijft het combineren van drie diensten (televisie, internet, vaste telefonie) nog veruit de meest gekozen combinatie. Meer dan vier miljoen huishoudens kiezen voor zo’n pakket wat in het vierde kwartaal van 2015 heeft gezorgd voor een omzet van meer dan een miljard euro.
Dat is 7,5 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in het jaar 2014. Het combineren van twee diensten neemt in populariteit af, hiermee wordt gedoeld op televisie en internet. Het meest vaak wordt er nog wel gekozen voor alleen televisie en internet, omdat men niet meer kiest voor een vaste telefonie-aansluiting.
Ziggo en Vodafone bundelen krachten
Ziggo heeft de afgelopen jaren erg bijgedragen aan deze ontwikkelingen en is inmiddels marktleider als het gaat om het ‘alles in 1 pakket’. 61 procent van deze alles in 1 pakketten wordt bij Ziggo afgenomen, een kleine 30 procent kiest voor KPN en minder dan tien procent blijft over voor andere kleinere spelers op de markt.
Vodafone heeft dit jaar een verbond gesloten met Ziggo en klanten van Vodafone krijgen dubbele data wanneer de klant een internet abonnement heeft bij Ziggo. Het is nog niet duidelijk of dit heeft geleid tot een stijging in de verkoop van mobiele abonnementen bij Vodafone.